Miljöantivist

Idag har jag börjat mitt seriösa skrivande inför Filippinerna på resedagboken.se, så om det skulle finnas något intresse av att läsa så kan man göra det här.

Tiden går så fort! Vart tog första veckan vägen liksom. Samtidigt känns det som om man vart här i en månad iallafall. Jag har invigt en själ i backgammon, så det är inget jag lider vidare brist på här uppe. Det är massa snö, kallt och vackert.

Igår var vi i Söråkers Folkets hus, jättehäftigt ställe, som en stor fritidsgård med bibliotek, inspelningsstudio, teaterscen, bio osv. 
Vi lyssnade till Staffan Lindberg angående klimathotet och vilka åtgärder vi kan ta till för att försöka rädda den här jorden. Jag har en slags inneboende skepsis som var på hugget igår. För mig är det svårt att få full tillit till någon som rabblar evolutionsteorin som en solklar sanning, när det just bara är en teori, i samma 5-minuters "såhär-skapades-jorden-och-detta-sker-nu" som han pratade om att vi var och en förbrukar flera klot var, vilket väl snart måste leda till död för denna planet (?). Är det också bara teorier, eller är det sanning? Jag har lust att skriva "Visst, man vet väl att jorden är påväg att förgås.." Men vet jag egentligen det? Eller antar jag bara för att det är "det man hör". 

En annan tanke; om alla fick för sig att de ville bli extremt miljömedvetna och köpa miljövänlig bil, skulle inte produktionen av dessa (och den ev. skrotningen av våra gamla) bli en mkt större miljöbov? För om det är sant som det sägs att temperaturen ändå höjs och det går utför för moder jord, kommer det då ens vara möjligt att se långsiktigt eller kommer jorden som en konsekvens av all denna miljöförstörande nyproduktion hinna gå under innan min nya miljöbil står parkerad i mitt garage.

Nej, jag är ingen antimiljö-kämpe. Jag har helt enkelt bara noll koll. Finns det trovärdiga källor? Känner du till dom? Kan du skicka dom till mig?
Jag känner mer och mer att Tomas Di Levas "Vem ska jag tro på" bör ta plats som ledmotiv i mitt liv.

Imorgon ska jag få min sista spruta! Godnatt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0